• Impresszum
  • Elérhetőségek
facebook
rss
twitter
TEL: 29 954 303 - E-MAIL: trivium@triviumnet.hu
  • Kezdőlap
  • Kik vagyunk
  • Tagok
  • Dokumentumok
  • Galéria
    • 100 Mini Történet – Könyvbemutató
    • Japán mitológia
    • Japán vallások és kultúra
    • Fazekas Beáta körutazásai Japánban I-II.
    • Trivium Tagok Találkozója
  • Trivium pályázatok
  • Szeminárium
  • Prim Könyvek
  • CERES
  • Webshop
Friss bejegyzések
Kincsvadászat 2. – Jeligék
A kitartásról
Megfogod a kezem?
Petra
A boncasztal túloldalán
Az utolsó imádság után
Foltok
Lábnyomok a hóban
Álláshirdetés
Érzelmek tengere
A sárga fiú
Nők
Nem leszünk gyarmat!
Termékmegjelenítés
Fél köbméter lelkiismeret
Rebeka
Ébredés
Kapcsolódás
A diófa
Alkonyat és pirkadat
A tavasz hírnöke
Bárka 2.0
Szív a kereszt alatt
Ezerkilencszázhuszonnyolc
Falhoz állítva
Osztályharcok
Itatás alkonyatkor
Fűz
Fagy
Bilincsek
Évszakok a testemben

Az élet szép…

Posted On 2019 febr 13
By : Eve
hozzászólás 6
Tag: Írásoktatás, irodalom, kéziratok, könyvkiadás, korrektúra, lektorálás, pályázatok, regényírás, Rigel Éva, Szeminárium, szerkesztés, szöveggondozás, szövegírás, tervezés, TESZ, Trivium

…Tenéked magyarázzam?*

.
Szerző: Rigel Éva

Induljunk ki abból, hogy nem vagy abszolút kezdő, tehát szörfölgettél már annyit a világhálón, hogy legyen némi fogalmad az írásról. Találhattál számtalan oldalt, ahol tanácsokat osztogatnak, beépülhettél írói közösségekbe, esetleg indulhattál pályázatokon, és magadba szívhattál annyi tudást, amivel talán a William Patersonon oktathatnál kreatív írást. Tehát minden fontos tudás a buksidban van, mégsem tudsz összehozni egy épkézláb regényt, és fogalmad sincs, hogy miért. Én nem foglak azzal untatni, hogy százegyedikként elmagyarázzam a regényírás fogásait, és megpróbáljam megértetni veled, hogy a stílusod érdektelen, a nézőpontod zavaros, a cselekményvezetésed unalmas, nem rendelkezel dramaturgiai és/vagy logikai ívvel, a szereplőid a ködbe vesznek, és annyi bennük az élet és a dinamika, mint egy darab kőben. Mindezt nem fogom elmagyarázni neked, mert ezek megtanulható fogások, bárhol felszedegetheted a megfelelő infókat, ha eléggé figyelmes és kitartó vagy. Én azt mesélem el, hogy személy szerint NEKED miért nem megy.
.

A siker fejben dől el

Mármint az olvasó fejében. Ezért próbálj meg az olvasó fejével gondolkodni. Ja, hogy nem tudod, hogy ő mit gondol? Miért, te nem olvasó voltál, mielőtt író akartál lenni?! Te mire gondoltál akkor?

Nem azt mondom, hogy kezdd el lekoppintani a befutott írók műveit, mert egyrészt úgysem tudnád, másrészt nem lenne fair, sőt ha rosszul csinálod, a nyakadba vehetsz egy bazi nagy plágiumpert is. De annyit azért megtudhatsz, ha kinyitod a szemed, hogy az olvasók milyen műveket szeretnek leginkább olvasni. Ehhez el sem kell menned a könyvesboltba, elég, ha szétnézel a neten, máris láthatod, hogy nem szépirodalmat. Ezzel most nem azt akarom mondani, hogy a szépirodalom nem hasznos, és nem szórakoztató, de az biztos, hogy nem populáris. És ha elhagyod a populáris kifejezés pejoratív értelmezését, máris megkapod a szórakoztató irodalmat, avagy a népszerű irodalmat, amit úgy vesznek, mint a cukrot. Hogy miért?

Mert az idő drága, a világ felgyorsult, senkinek sincs ideje semmire, gondolkodni végképp nincs. Az olvasók többségének (tényleg nem szeretnék senkit sem sértegetni, akinek nem inge, ne vegye magára), nem a költői szépségű, magvas gondolatiságú, tökéletes irodalmi alkotások kellenek, hanem a vizualitás, a gyorsaság, az akció, a romantika, a szerelem, minden, ami az ő életükből hiányzik, de olvasás közben beleélhetik magukat a szereplők helyébe.

Nem azt mondom, hogy én egyetértek ezzel. Pontosabban fogalmazva, kifejezetten utálom azt a jelenséget, ami egyre kifejezettebbé kezd válni, de nem sokat tehetek ellene. Megszöksz, vagy megszoksz. És ha már megszoksz, tedd profi módon.
.

Döntsd el, hogy mi a célod az írással!

Fogalmad sincs, hogy miről írj?

Mondhatnám, hogy akkor hagyd a fenébe az egészet, mert ha nem tudod, hogy mit akarsz közölni a világgal, ha nincs véleményed, ha nem is sejted, hogy mások mit szeretnének, hamvába holt dolog a regényírás. A részedről.

Ahogy pár mondattal fentebb írtam, a koppintás csúnya dolog, ne tedd! De ihletet meríthetsz másoktól, legalább annyit, hogy felméred, mire harapnak az olvasók. Időnként valakinek elszalad a keze, és alkot valami hatalmasat, amitől egycsapásra híres író lesz, de nem biztos, hogy meg tudja ismételni, illetve nem biztos, hogy jó neki, ha megismétli.

Tehát döntsd el, hogy mit akarsz az írással elérni.

Légy őszinte (legalább) önmagadhoz, és valld be, hogy szeretnéd, ha a műveid sikeresek lennének és/vagy nagy rajongótáborod lenne, szeretnél sok pénzt keresni, ha idővel megfilmesítenék a műveid, ha díjakat kapnál értük, ha világhíres lennél… vagy csak egyszerűen szeretnéd osztani az észt. Esetleg tényleg valamiféle önkifejezésre használnád az írást, és okítanád a halandókat egy jobb világ reményében. Végezetül még az is elképzelhető, hogy simán csak a fiókodnak írsz.

Ha ez utóbbiról van szó, akár máris lekattanhatsz erről a blogról, hiszen ha senkinek sem akarod megmutatni a zsenidet, miért érdekelne bárki véleménye?

De ha az előbbiek valamelyike áll fenn, kezdj el gondolkodni, építsd fel a stratégiád, hogy felépíthesd a regényed is.

Ha már eljutottál oda, hogy megvan a célközönség, és nagyjából tudod, melyik kiadót fogod megkörnyékezni, kezdd el olvasni eme kiadó megjelentetett műveit, hogy lásd, mekkora lécet kell megugranod.

Ha már mindennel tisztában vagy, ötleted is akadt, el is kezdted írni a művet, javaslom, hogy senkinek se beszélj róla. Amíg nem készültél el vele (de tényleg a legeslegutolsó ponton, a harminc átolvasáson és tíz átíráson is túl), ne adj közre belőle részleteket. Ne tárd a haverok, bétázók, netes olvasók elé a terved, mert értelmetlen, felesleges és egész biztosan bukás. Írás közben ugyanis kialakult a koncepciód, ha hibásan is, de végigvezetted a cselekményt, befejezted a sztorit, megvan a mindenféle ív a művedben (szerinted), de ha engeded, hogy bárki hozzá nem értő szemezgessen belőle, mint kendermagos tyúk a kukoricából, elbizonytalanodsz, összezavarodsz, kapkodni kezdesz, átalakítasz, kotyvasztasz, pepecselsz, szöszmötölsz, és a végén mehet a kukába az egész.

Rajtad és a szerkesztődön kívül senkinek semmi köze a művedhez mindaddig, amíg végső formáját meg nem kapta. Mihelyt megkapta, átadhatod az olvasóknak. Onnantól az övék, és neked nem lesz közöd hozzá. Hiszed, vagy nem, ez így működik.

Tegyük fel, szépen betartod a szabályokat, elkészültél a művel (senkinek sem mutatod meg, legfeljebb egy szerkesztőnek), elküldted a kéziratot a kiadónak (vagy bejutottál vele, mint Ethan Hunt a Mission Impossible-ben a páncélterembe), elégedetten hátradőlsz, és várod a választ.

Mázlid van, felfigyeltek rád, felveszik veled a kapcsolatot, és elkezdik az egyezkedést. A kéziratot megkapja az első szerkesztő, aki megdolgozza, belejavít, áthúz és kitöröl, átalakít, finomít és átcsoportosít. Te pedig vagy hatalmasakat nyeldesve hagyod (megerőszakolták az édes gyermeked), vagy kikéred magadnak, és lelépsz a cuccal együtt. Ha hagyod, a végén kapsz egy kiadásra alkalmas művet, ami a te neved alatt jelenik meg, de igazából alig van közöd hozzá, viszont elképzelhető, hogy nagy siker lesz.

Ugye milyen jó, hogy senkinek sem mutattad meg? Most égne az orcád, és magyarázhatnád a bizonyítványod, mert akkora a különbség az eredeti és a megjelent között.

Így viszont – legyünk őszinték egymáshoz négyszemközt – te fogod learatni a szerkesztő zsenialitásának sikerét is (vagy nem, de ez egy másik történet).

Tudom én, hogy idealista vagy, mert ha nem lennél az, nem tartanál itt.

A regényírás egyik legfontosabb tanácsa, ami csak adható:
ne vedd túl komolyan magad!

* Heltai Jenő: A néma levente

.

Szerkesztő
Czinkos Éva (Eve Rigel) író, szerkesztő, multimédiafejlesztő, kiadványtervező, könyvborító-tervező, webfejlesztő, szemináriumi oktató, az egyesület elnöke
Previous Story

Amikor a hal fára mászik

Next Story

Magányos lovas a naplementében

Kapcsolódó hozzászólások

0

Előkészületben az Eltörölve című regény

Posted On 2022 aug 16
, By Eve
0

TRIVIUM EGYESÜLET SZEMINÁRIUMA 2022 – Hogyan írjunk regényt? V. – Felvételi novellapályázat

Posted On 2022 júl 30
, By Admin
0

TRIVIUM EGYESÜLET SZEMINÁRIUMA – Online regényíró képzés IV. – Az eredményhirdetés időpontja

Posted On 2022 márc 28
, By Eve
0

Trivium Egyesület – 2020 második félév – Tervek

Posted On 2020 aug 21
, By Eve

6 hozzászólás

  1. Nillie 2019.02.28. at 17:37

    Kedves Eve!
    Pont erre gondoltam. Köszönöm a választ.

    Nillie

    Ui: Igen, rossz helyre írtam, mivel résőn neztem a címet, elnézést érte. 🙂

  2. Eve 2019.02.25. at 16:35

    Nillie, hajrá! Sok sikert a novelládhoz, bár most nem tudom, hogy pontosan miről van szó.

    Ami kimaradt a cikkből – egy másik cikkben szerepel, de még nem tettük ki –, a klisék mellett az a jelenség, amikor azért dicsérgetünk egy írást, mert nem akarjuk magunkra haragítani az íróját, illetve a „ha te dicsérsz, én is dicsérni foglak” és a „mi kutyánk kölyke” effektusok.
    Az ész nélküli dicsérgetés nagyon veszélyes. Kijelenthetem, veszélyesebb, mint az ész nélküli lehúzás. Amikor egy kezdő író a haveroktól, családtagoktól, érdekből véleményezőktől kizárólag dicséreteket kap a művére, és senki nem mondja meg neki a valóságot, hogy a műve rossz, és még nagyon sokat kellene tanulnia egy jó írásmű létrehozásához, olyan magasságokba száll, ahonnan földet rengető lesz a becsapódás.
    Ugyanez vonatkozik azokra a kezdő olvasókra is, akik ezeket a műveket olvassák, és piedesztálra emelik csupán azért, mert nem olvastak igazán jó művet, vagy egyszerűen a szellemi szintjük jóval alatta marad a jó művek megértésének szintjétől. Ezért van több tízezres rajongótábora a rózsaszín áradatként hömpölygő, mindent bekebelező, rosszul megírt angyalos-vámpíros-vérfarkasos-hercegnős sztoriknak. Persze vannak kivételek is, mert ezeket is meg lehet jól írni, de nem azok fogják, akik egész írói létükben kizárólag dicséretekkel találkoznak, és az első igazi értékelésre zokogva magukba roskadnak.

  3. Nillie 2019.02.25. at 16:06

    Kedves Eve!

    A korszellem is fontos nemde? Mivel írhat az ember ódákat; vagy vádbeszédet, ha a társadalom épp nem érett meg rá; például a kíberpunk elődje már a XX. században is felbukkant Fritz Lang filmjében, de nem lett túl sikeres és a brit sci-fiben. Másik, ami lehet szerintem zavaró, ha egy mű klisévé válik, például a Conan stílusú hősök és téma százszori fel- és elhasználása.

    Sok miden függhet ettől is, az olvasótábortól és a társadalomtól, amibe a művet bedobod.

    Nillie

    Ui: A novellám elfogadták, hátha nyerek (másik pályázaton). 🙂

  4. Joe 2019.02.14. at 17:23

    Kedves Márk!
    Valóban remek szerzőket soroltál fel példának. De ha belegondolok abba, hogy az Eve által leleplezett általános szerkesztői hozzáállás miatt (Hogy is van? Első három oldalt elolvassa, beleolvas itt-ott, majd kuka.) ilyen kvalitású szerzőknek napjainkban esélyük sincs megjelenni, legszívesebben verném a fejem a falba.
    Félreértés ne essék, nem magamról beszélek, hanem azokról a valódi nagy tehetségekről, akik felvállalják, és képesek is akár egy sejtelmes vagy lassan kibontakozó, elgondolkodtató sztorival előállni, de a műveiket soha nem fogjuk olvasni. Mennyi jó dologról lemaradunk emiatt!
    Manapság Asimov, Lem és társaik egyből mennének a kukába. Elég szánalmas.

  5. Kereder Márk 2019.02.13. at 11:09

    Nagyon bírtam ennek az írásnak a szellemiségét! 🙂 Hasonulok vele.

    Annyi ici-pici hozzáfűzés, hogy én speciel sajnálom, hogy a magasztos Szépirodalom kategóriába miért nem emelnek be nyíltan, kimondva (!) egy-két (mai) Sci-fi-t?

    Mert elvétve azért megtalálható, talán nem véletlenül rakta oda a dolgozó a szépirodalom polcaira pl. Lem Solaris-át, de az még kevés. Simán bemehetne a Strugackij-testvérek Piknik az árokparton SF-je szépirodalomba, különösen az eredeti orosz Stalker-film mindenhol kult-filmként való titulásának fényében, az a legnagyobb intellektualitás és művésziesség, ami csak létezik. És említett SF műből született a film.

    De van szépirodalomnak titulált, igazi SF is: pl. Borges-nak van egy egészen meghökkentő novellája, mely konkrét idősíkváltásról szól, vagy pl.: Karel Capek művei, mint legjobban a Harc a szalamandrákkal, de rengeteg novija is SF téma.

    Szóval: bárhogy akarják (csúnya leszek: sznob módon), nincs éles határ! Nyilván. És ez kiskapu. Mert a feladat: vizualitásba csomagolni értéket és elgondolkodtatást. Fenti példák mutatják a módot és a reményt, a feladat elvégezhető! Hajrá! 🙂

  6. Fer-Kai 2019.02.13. at 10:39

    „Rajtad és a szerkesztődön kívül senkinek semmi köze a művedhez mindaddig, amíg végső formáját meg nem kapta. Mihelyt megkapta, átadhatod az olvasóknak. Onnantól az övék, és neked nem lesz közöd hozzá. Hiszed, vagy nem, ez így működik.”

    Végül is ez három nagyobb fázist jelent az írásműhöz való viszonyulásunkban.
    Erősen sarkítva: először az enyém (az íróé), aztán a miénk (a kiadót képviselő szerkesztővel), végül az övéké (olvasóké).
    Vagyis éppúgy el kell tudni engedni a műveinket, mint a saját gyerekeinket. Hiszen a műveinknek is saját életük van.

    Ha mi időközben tovább fejlődtünk, utólag is javíthatunk rajtuk – ha látjuk ennek értelmét.
    Számomra például nagyon izgalmas felfedezés és összevetési lehetőség volt, amikor találkoztam Balázs Béla egyik – leginkább felnőtteknek szóló – misztikus meséjével, „A csend” cíművel, két változatban. A korábbi, rövidebb változat a Nyugat című folyóiratban jelent meg (de az interneten is fellelhető), a későbbi változat pedig a szerző „Hét mese” című könyvében. Nekem mind a két változat nagyon tetszik, de a későbbit még teljesebbnek érzem.

    Persze Balázs Béla nagyszerű meséit vagy dramatikus műveit, misztériumjátékait sem olvassák sokan, nem is valók mindenkinek. Mégis – milyen a sors -, az egyik misztériumjátéka világhírű lett, mert „A kékszakállú herceg várából”, mely archetípusos népmesei, mondai hagyományokra épült, Bartók Béla írt egyfelvonásos operát.

Hozzászólás

*
*

Keresés

RECENT

POPULAR

COMMENTS

A kitartásról

Posted On 2023 márc 16

Megfogod a kezem?

Posted On 2023 márc 16

Petra

Posted On 2023 márc 16
100 mini tortenet

100 Mini Történet - Novellapályázat

Posted On 2017 szept 06
Két világ határán cover

Két világ határán – Fantasy novella- és regénypályázat

Posted On 2018 nov 29
tűzijáték

100 Mini Történet - Eredményhirdetés - Szerzők

Posted On 2017 dec 12

Szép történet ember és állat közötti...

Posted On 2023 márc 20

Köszönöm szépen, kedves Csaba 😊. Életből...

Posted On 2023 márc 19

Tanulságos, életszagú történet, amelynek...

Posted On 2023 márc 19

Legutóbbi hozzászólások

  • Guti Csaba - Itatás alkonyatkor
  • Baluka Krisztina - Falhoz állítva
  • Guti Csaba - Falhoz állítva
  • Kurucz Árpád - Fél köbméter lelkiismeret
  • Guti Csaba - A boncasztal túloldalán
  • Eve - Fél köbméter lelkiismeret
  • Guti Csaba - A diófa
  • Guti Csaba - A sárga fiú
  • Kurucz Árpád - Fél köbméter lelkiismeret
  • Guti Csaba - Foltok

Hírlevél feliratkozás

Népszerű Kincsvadászat novellák

Egy apokalipszis margójára

8 Comments

Majdnem csók

7 Comments

Neuropid Krónikák – Rémálom

6 Comments

Dávid Attila: A pofon

5 Comments

Dávid Attila: Bella

5 Comments

Kövess minket a Facebookon!

Partneroldalak

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

Hangoskönyv-részletek

Archívum

  • 2023. március (45)
  • 2023. február (2)
  • 2023. január (3)
  • 2022. november (1)
  • 2022. október (4)
  • 2022. szeptember (3)
  • 2022. augusztus (2)
  • 2022. július (1)
  • 2022. május (1)
  • 2022. április (5)
  • 2022. március (2)
  • 2021. október (1)
  • 2021. szeptember (1)
  • 2021. augusztus (9)
  • 2021. július (1)
  • 2021. június (1)
  • 2021. május (3)
  • 2021. április (8)
  • 2021. március (2)
  • 2021. február (16)
  • 2021. január (18)
  • 2020. december (13)
  • 2020. november (15)
  • 2020. október (23)
  • 2020. szeptember (20)
  • 2020. augusztus (4)
  • 2020. július (2)
  • 2020. június (16)
  • 2020. május (5)
  • 2020. április (6)
  • 2020. március (6)
  • 2020. február (37)
  • 2020. január (29)
  • 2019. december (48)
  • 2019. november (53)
  • 2019. október (44)
  • 2019. szeptember (38)
  • 2019. augusztus (3)
  • 2019. július (4)
  • 2019. június (2)
  • 2019. május (12)
  • 2019. április (23)
  • 2019. március (35)
  • 2019. február (11)
  • 2019. január (10)
  • 2018. december (7)
  • 2018. november (9)
  • 2018. október (10)
  • 2018. szeptember (9)
  • 2018. augusztus (1)
  • 2018. július (2)
  • 2018. június (3)
  • 2018. április (2)
  • 2018. március (3)
  • 2018. február (7)
  • 2018. január (13)
  • 2017. december (29)
  • 2017. november (12)
  • 2017. október (15)
  • 2017. szeptember (18)
  • 2017. augusztus (7)
  • 2017. július (4)
  • 2017. június (2)
  • 2017. május (2)
  • 2017. április (19)
  • 2017. március (11)

Kategóriák

  • 10 szavas decemberi novellák (8)
  • 10 szavas januári novellák (12)
  • 10 szavas játék (4)
  • 10 szavas játék februári novellák (11)
  • 10 szavas novellák (11)
  • 10 szavas novemberi novellák (9)
  • 10 szavas októberi novellák (16)
  • 10 szavas szeptemberi novellák (12)
  • A szeminárium győztesei (7)
  • Abszurd (2)
  • Adatvédelem (2)
  • Az igaz szerelem (5)
  • Czinkos Éva (11)
  • decemberi novellák (41)
  • E-könyv (10)
  • E-könyves kiadás (4)
  • Előadás (7)
  • Eredményhirdetés (4)
  • Fantasy (7)
  • Fazekas Beáta (6)
  • februári novellák (32)
  • Felmérés (2)
  • Felolvasók (1)
  • Hallasd a hangod! (23)
  • Hangoskönyv (6)
  • Hírek (102)
  • Hum Attila (2)
  • Írástechnika (20)
  • Ismeretterjesztő (13)
  • januári novellák (24)
  • Kategorizálhatatlan (8)
  • Kiadói szerződés (1)
  • Kincsvadászat (15)
  • Kincsvadászat – Jeligék (1)
  • Kincsvadászat – Novellák (32)
  • Kincsvadászat 2. (2)
  • Kincsvadászat 2. – Jeligék (1)
  • Kincsvadászat 2. – Novellák (42)
  • Könyvajánló (32)
  • Könyvmegjelenés (39)
  • Korrektúra (19)
  • Köszöntő (1)
  • Kovách Kristóf (1)
  • KÜZDŐTÉR (89)
  • Küzdőtér beküldés (1)
  • Küzdőtérre várakozók (2)
  • Márkus István Ádám (1)
  • Meghökkentő mese (2)
  • Novella (40)
  • Novemberi novellák (49)
  • Októberi novellák (40)
  • Pályázat (52)
  • Pete László Miklós (3)
  • Prim megjelenés (4)
  • Real-time (5)
  • Ripp Gábor (17)
  • Sci-fi (9)
  • Sci-fi novellapályázat (8)
  • Szatíra (4)
  • Szemináriumi blogbejegyzések (13)
  • Szemináriumi felvételi pályázat (14)
  • Szemináriumi hírek (23)
  • Szemináriumi regények (10)
  • szerelmesnovella-részletek (18)
  • Szövegformázó tanfolyam (1)
  • Tanmese (1)
  • TEKILA-programok (2)
  • TESZ (32)
  • Thriller (5)
  • Üdvözlet (1)
  • Uncategorized (1)

Címkék

100 mini történet antológia Bacsai Gábor Cherubion Czinkos Éva Dávid Attila Eve Rigel Fantasy Fer-Kai Guti Csaba Hallasd a hangod! hangoskönyv Hangoskönyvek Horror irodalom Japán a szamurájkorban Kereder Márk korrektúra Krimi Kyra Potter képzés Könyvajánló könyvkiadás Küzdőtér misztikus Novella novellapályázat pályázatok regényírás Ripp Gábor romantikus Sci-fi Szeminárium szerkesztés szépirodalom szöveggondozás tervezés TESZ Trappist-1 Trivium triviumegyesület Trivium Egyesület Trivium Egyesület Szemináriuma Willow West Írásoktatás

Kapcsolat

  1. Név *
    * Kérem, írja be a nevét!
  2. Email *
    * Kérem, írja be az e-mail címét!
  3. Üzenet *
    * Kérem, írja be az üzenetét!

Meta

  • Regisztráció
  • Bejelentkezés
  • Bejegyzések hírcsatorna
  • Hozzászólások hírcsatorna
  • WordPress Magyarország
2019. február
h K s c p s v
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728  
« jan   márc »