• Impresszum
  • Elérhetőségek
facebook
rss
twitter
TEL: 29 954 303 - E-MAIL: trivium@triviumnet.hu
  • Kezdőlap
  • Kik vagyunk
  • Tagok
  • Dokumentumok
  • Galéria
    • 100 Mini Történet – Könyvbemutató
    • Japán mitológia
    • Japán vallások és kultúra
    • Fazekas Beáta körutazásai Japánban I-II.
    • Trivium Tagok Találkozója
  • Trivium pályázatok
  • Szeminárium
  • Prim Könyvek
  • CERES
  • Webshop
Friss bejegyzések
Kincsvadászat 2. – Jeligék
A kitartásról
Megfogod a kezem?
Petra
A boncasztal túloldalán
Az utolsó imádság után
Foltok
Lábnyomok a hóban
Álláshirdetés
Érzelmek tengere
A sárga fiú
Nők
Nem leszünk gyarmat!
Termékmegjelenítés
Fél köbméter lelkiismeret
Rebeka
Ébredés
Kapcsolódás
A diófa
Alkonyat és pirkadat
A tavasz hírnöke
Bárka 2.0
Szív a kereszt alatt
Ezerkilencszázhuszonnyolc
Falhoz állítva
Osztályharcok
Itatás alkonyatkor
Fűz
Fagy
Bilincsek
Évszakok a testemben

Pókfonalak hálójában

Posted On 2019 márc 16
By : Eve
Comment: 0
Tag: dramaturgia, fejlesztés, Írásoktatás, regényírás, szöveggondozás

Talán veled is megtörtént már, hogy képtelen voltál követni annak a gondolatmenetét, akivel beszélgettél. A vezérszálról folyton mellékszálra tért, onnan még szerteágazóbb pókfonalakra tévedt, te pedig – mivel udvarias ember vagy – bólogattál, mosolyogtál, közben legszívesebben befejezted volna a beszélgetést. A beszélgetőtárs jobb esetben visszatalált az eredeti szálra, rosszabb esetben annyira összezavarodott, hogy saját magát is untatni kezdte. Nos, valahogy így jár az az olvasó is, aki szerteágazó mellékszálak tömkelegébe bonyolódott történetet olvas. Egy idő után elveszíti a türelmét, és félredobja a könyvet.
Te mindenképpen szeretnéd ezt elkerülni, ugye?

A profi íróknak már nem kell azon gondolkodniuk, hogy a történetet hogyan vezessék végig a vezérfonalon, de – tételezzük fel – te nem vagy profi író. Neked még azt is el kell magyarázni, hogy mi is az a dramaturgia (nem színházi értelemben). És most kérlek, ne sértődj meg, nem akarlak elmarasztalni, sem sértegetni, de igaz, ami igaz, nem vagy tapasztalt író, mert ha az lennél, nem ezt a bejegyzést olvasnád épp.

Mi is az a dramaturgia?

Az a megfoghatatlan valami, amiről tudod, hogy fontos, sokat hallottál és olvastál róla, íróiskolák kedvenc tananyaga, csak épp még nem vagy képes (jól) alkalmazni az írásodban.

A dramaturgia adja meg a történet szerkezetét, segít abban, hogy ne vessz el a mellékszálak és pókfonalak sűrűjében, hogy sikeresen összerendezd az eseményeket és az információkat, amiket megfelelően adagolva szeretnél az olvasó elé tárni. Tőle lesz a műved olvasható, izgalmas, feszes, gördülékeny és érdekes, tőle születnek és halnak meg a hőseid. Vele bonyolítod a cselekményt, alakítasz ki sorsokat.

Egy rövid írásban (novella, elbeszélés), ahol alig fut egy-két szál, és alig mozgatsz egy-két szereplőt, könnyű észben tartani, hogy ki, mikor, kivel és miért, sőt hogyan, de egy regénynél, ahol akár tízes nagyságrendű szálat próbálsz vezetni, és tízes nagyságrendű szereplőt próbálsz mozgatni, képtelenség követni, hogy Gipsz Jakabnak fekete vagy szőke a haja, Mazsola vagy Tádé a haverja, ki, kivel pecázott együtt és mikor, ki, kibe szerelmes, ki ment ki, és jött be az ajtón (némelyek mindig csak kimennek, de be sosem) reggel vagy este volt, amikor becsapódott az aszteroida és megijesztette Józsi bácsi Tóni nevű tehenét a réten.

A dramaturgia, vagyis a cselekményvezetés művészet, amit ha sikeresen alkalmazol, nagyszerű író leszel, ha pedig nem, eltűnsz a süllyesztőben. Mindössze ennyi.

Bevallom, most kissé magam ellen beszélek, mert amikor elkezdtem regényt írni, ritkán dolgoztam ki részletesen a történet hátterét és a szereplőket. Én intuitív vagyok és nagyon vizuális. Sőt audiovizuális, mert a dialógusoknál szinkronszínészek hangján hallom a szereplőimet beszélgetni. Ha kialakult bennem a szereplőm képe (kinézete, tulajdonságai, kapcsolatrendszere), onnantól nem felejtem el a legapróbb részletét sem. Azonban a cselekményvezetéskor sokszor írtam vázlatfélét arról, hogy honnan indul a sztori és hova tart. De csak vázlatfélét. Sosem volt kőbe vésve. A sztori vége a legtöbbször nem volt meg akkor, amikor írni kezdtem, viszont menet közben mindig kialakult, mert ha egy stabil pontról, egy stabil alapról kiindulva sikerült követni a vezérfonalat, a mellékszálak nem lecsatlakoztak belőle, hanem hozzákapcsolódtak erősítve azt. Számtalan ötlet akkor talált meg, amikor hagytam, hogy a szereplők alakítsák a sztorit.

Ha van egy stabil alapod, ahonnan elindulhatsz, és tartod az irányt, nem tűnsz el a pókfonalak sűrűjében. Vagy ha úgy jobban tetszik, nincs az a tornádó, ami széttépné a műved.

Szerkesztő
Czinkos Éva (Eve Rigel) író, szerkesztő, multimédiafejlesztő, kiadványtervező, könyvborító-tervező, webfejlesztő, szemináriumi oktató, az egyesület elnöke
Previous Story

A jó író és a bizonyítvány

Next Story

Hagyományos vagy magánkönyvkiadás – Avagy egy könyvmarketinges konferencia margójára

Kapcsolódó hozzászólások

0

Előkészületben az Eltörölve című regény

Posted On 2022 aug 16
, By Eve
0

TRIVIUM EGYESÜLET SZEMINÁRIUMA 2022 – Hogyan írjunk regényt? V. – Felvételi novellapályázat

Posted On 2022 júl 30
, By Admin
0

TRIVIUM EGYESÜLET SZEMINÁRIUMA – Online regényíró képzés IV. – Az eredményhirdetés időpontja

Posted On 2022 márc 28
, By Eve
0

Trivium Egyesület – 2020 második félév – Tervek

Posted On 2020 aug 21
, By Eve

Hozzászólás

*
*

Keresés

RECENT

POPULAR

COMMENTS

A kitartásról

Posted On 2023 márc 16

Megfogod a kezem?

Posted On 2023 márc 16

Petra

Posted On 2023 márc 16
100 mini tortenet

100 Mini Történet - Novellapályázat

Posted On 2017 szept 06
Két világ határán cover

Két világ határán – Fantasy novella- és regénypályázat

Posted On 2018 nov 29
tűzijáték

100 Mini Történet - Eredményhirdetés - Szerzők

Posted On 2017 dec 12

Szép történet ember és állat közötti...

Posted On 2023 márc 20

Köszönöm szépen, kedves Csaba 😊. Életből...

Posted On 2023 márc 19

Tanulságos, életszagú történet, amelynek...

Posted On 2023 márc 19

Legutóbbi hozzászólások

  • Guti Csaba - Itatás alkonyatkor
  • Baluka Krisztina - Falhoz állítva
  • Guti Csaba - Falhoz állítva
  • Kurucz Árpád - Fél köbméter lelkiismeret
  • Guti Csaba - A boncasztal túloldalán
  • Eve - Fél köbméter lelkiismeret
  • Guti Csaba - A diófa
  • Guti Csaba - A sárga fiú
  • Kurucz Árpád - Fél köbméter lelkiismeret
  • Guti Csaba - Foltok

Hírlevél feliratkozás

Népszerű Kincsvadászat novellák

Egy apokalipszis margójára

8 Comments

Majdnem csók

7 Comments

Neuropid Krónikák – Rémálom

6 Comments

Dávid Attila: A pofon

5 Comments

Dávid Attila: Bella

5 Comments

Kövess minket a Facebookon!

Partneroldalak

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

Hangoskönyv-részletek

Archívum

  • 2023. március (45)
  • 2023. február (2)
  • 2023. január (3)
  • 2022. november (1)
  • 2022. október (4)
  • 2022. szeptember (3)
  • 2022. augusztus (2)
  • 2022. július (1)
  • 2022. május (1)
  • 2022. április (5)
  • 2022. március (2)
  • 2021. október (1)
  • 2021. szeptember (1)
  • 2021. augusztus (9)
  • 2021. július (1)
  • 2021. június (1)
  • 2021. május (3)
  • 2021. április (8)
  • 2021. március (2)
  • 2021. február (16)
  • 2021. január (18)
  • 2020. december (13)
  • 2020. november (15)
  • 2020. október (23)
  • 2020. szeptember (20)
  • 2020. augusztus (4)
  • 2020. július (2)
  • 2020. június (16)
  • 2020. május (5)
  • 2020. április (6)
  • 2020. március (6)
  • 2020. február (37)
  • 2020. január (29)
  • 2019. december (48)
  • 2019. november (53)
  • 2019. október (44)
  • 2019. szeptember (38)
  • 2019. augusztus (3)
  • 2019. július (4)
  • 2019. június (2)
  • 2019. május (12)
  • 2019. április (23)
  • 2019. március (35)
  • 2019. február (11)
  • 2019. január (10)
  • 2018. december (7)
  • 2018. november (9)
  • 2018. október (10)
  • 2018. szeptember (9)
  • 2018. augusztus (1)
  • 2018. július (2)
  • 2018. június (3)
  • 2018. április (2)
  • 2018. március (3)
  • 2018. február (7)
  • 2018. január (13)
  • 2017. december (29)
  • 2017. november (12)
  • 2017. október (15)
  • 2017. szeptember (18)
  • 2017. augusztus (7)
  • 2017. július (4)
  • 2017. június (2)
  • 2017. május (2)
  • 2017. április (19)
  • 2017. március (11)

Kategóriák

  • 10 szavas decemberi novellák (8)
  • 10 szavas januári novellák (12)
  • 10 szavas játék (4)
  • 10 szavas játék februári novellák (11)
  • 10 szavas novellák (11)
  • 10 szavas novemberi novellák (9)
  • 10 szavas októberi novellák (16)
  • 10 szavas szeptemberi novellák (12)
  • A szeminárium győztesei (7)
  • Abszurd (2)
  • Adatvédelem (2)
  • Az igaz szerelem (5)
  • Czinkos Éva (11)
  • decemberi novellák (41)
  • E-könyv (10)
  • E-könyves kiadás (4)
  • Előadás (7)
  • Eredményhirdetés (4)
  • Fantasy (7)
  • Fazekas Beáta (6)
  • februári novellák (32)
  • Felmérés (2)
  • Felolvasók (1)
  • Hallasd a hangod! (23)
  • Hangoskönyv (6)
  • Hírek (102)
  • Hum Attila (2)
  • Írástechnika (20)
  • Ismeretterjesztő (13)
  • januári novellák (24)
  • Kategorizálhatatlan (8)
  • Kiadói szerződés (1)
  • Kincsvadászat (15)
  • Kincsvadászat – Jeligék (1)
  • Kincsvadászat – Novellák (32)
  • Kincsvadászat 2. (2)
  • Kincsvadászat 2. – Jeligék (1)
  • Kincsvadászat 2. – Novellák (42)
  • Könyvajánló (32)
  • Könyvmegjelenés (39)
  • Korrektúra (19)
  • Köszöntő (1)
  • Kovách Kristóf (1)
  • KÜZDŐTÉR (89)
  • Küzdőtér beküldés (1)
  • Küzdőtérre várakozók (2)
  • Márkus István Ádám (1)
  • Meghökkentő mese (2)
  • Novella (40)
  • Novemberi novellák (49)
  • Októberi novellák (40)
  • Pályázat (52)
  • Pete László Miklós (3)
  • Prim megjelenés (4)
  • Real-time (5)
  • Ripp Gábor (17)
  • Sci-fi (9)
  • Sci-fi novellapályázat (8)
  • Szatíra (4)
  • Szemináriumi blogbejegyzések (13)
  • Szemináriumi felvételi pályázat (14)
  • Szemináriumi hírek (23)
  • Szemináriumi regények (10)
  • szerelmesnovella-részletek (18)
  • Szövegformázó tanfolyam (1)
  • Tanmese (1)
  • TEKILA-programok (2)
  • TESZ (32)
  • Thriller (5)
  • Üdvözlet (1)
  • Uncategorized (1)

Címkék

100 mini történet antológia Bacsai Gábor Cherubion Czinkos Éva Dávid Attila Eve Rigel Fantasy Fer-Kai Guti Csaba Hallasd a hangod! hangoskönyv Hangoskönyvek Horror irodalom Japán a szamurájkorban Kereder Márk korrektúra Krimi Kyra Potter képzés Könyvajánló könyvkiadás Küzdőtér misztikus Novella novellapályázat pályázatok regényírás Ripp Gábor romantikus Sci-fi Szeminárium szerkesztés szépirodalom szöveggondozás tervezés TESZ Trappist-1 Trivium triviumegyesület Trivium Egyesület Trivium Egyesület Szemináriuma Willow West Írásoktatás

Kapcsolat

  1. Név *
    * Kérem, írja be a nevét!
  2. Email *
    * Kérem, írja be az e-mail címét!
  3. Üzenet *
    * Kérem, írja be az üzenetét!

Meta

  • Regisztráció
  • Bejelentkezés
  • Bejegyzések hírcsatorna
  • Hozzászólások hírcsatorna
  • WordPress Magyarország
2019. március
h K s c p s v
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
« febr   ápr »